0

Sprzedaż AGD – powoli odbijamy straty

PanAGD

Informacje

Tylko nieliczne branże na rynku nie ucierpiały w wyniku wiosennego lockdownu. Jako, że branża AGD/RTV opiera się głównie na sprzedaży stacjonarnej to oczywistym było, że spadki sprzedaży będą. Trochę sytuację uratowały zakupy przez internet, ale to w dalszym ciągu gałąź, która dopiero się rozwija. Mimo wszystko patrząc na najnowszy raport możemy stwierdzić, że branża jakoś poradziła sobie w tym trudnym okresie i widać odbicie na rynku.

Duże AGD

W trzecim kwartale tego roku producenci i importerzy sprzedali do dystrybucji prawie 2 mln szt. dużego AGD/ To wzrost o 16% r/r. Od początku roku rynek wzrósł o 9% r/r i doszedł do prawie 5 mln sztuk.

W największej kategorii – sprzęcie do przygotowania posiłków sprzedano o 100 tys. więcej piekarników, kuchenek i płyt kuchennych (+8 % r/r).

W chłodnictwie, sprzedano już ponad milion urządzeń, ale to nadal o 1% mniej niż przed rokiem. Ponad połowę tej kategorii stanowią lodówki z zamrażalnikiem na dole w technologii no frost. Z kolei najdynamiczniejszą podkategorią są zamrażalki, których sprzedaż na fali zwiększonej ilości zapasów wzrosła o 100%. Podobna sytuacja ma miejsce w tzw. multidorach, czyli chłodziarko-zamrażarkach z trzema i więcej komorami.

Z blisko miliona sprzedanych pralek (6% r/r/) 42% stanowiły tradycyjne automaty ładowane od frontu 60 cm szerokości.

Ogromnie dużym zainteresowaniem w pandemii cieszą się zmywarki do naczyń. Sprzedano ich o ponad 111 tys. szt. więcej niż przed rokiem w okresie I-IX. Jeżeli to tempo utrzyma się do końca roku to kategoria ta ma szansę pierwszy raz w historii zostać grupą sprzętu przekraczającą ponad 1 mln szt. rocznie. Można już przewidywać, że w konsekwencji czeka nas kolejny rekordowy wzrost nasycenia rynku w zmywarki – wg GUS w 2019 wyniósł on 40%.

Sprzedaż okapów utrzymuję się na poziomie +1% roku ubiegłego. W przypadku kuchenek mikrofalowych utrzymuje się spadek -3%.

Najmłodszą i najmniejszą kategorią dużego AGD są suszarki do ubrań. Jednak od kilku lat ma tu miejsce najdynamiczniej rosnąca sprzedaż, która w okresie I-IX wzrosła aż o 76% (+ 53 tys. szt.). Według naszych szacunków w 2020 roku suszarki do ubrań będzie miało w swoich domach już ok. 6% gospodarstw domowych.

Małe AGD

Drobne AGD w ujęciu ilościowym nadal jeszcze nie odrobiło strat po kryzysie – po trzech kwartałach to o 3% mniejsza ilość niż przed rokiem. Mocny okazał się sam wrzesień ze wzrostem +15% r/r dla całego panelu. W tym segmencie rynku mają jednak istotne przetasowania głównych produktów. Mocny rozwój kategorii ekspresy ciśnieniowe (+20% r/r) sprawił, że wartościowo rynek SDA (smal domestic appliances) wzrósł o 8% r/r. Grupa ta ma już prawie 40% wartościowego udziału w panelu małego AGD. Jak szacuje organizacja producentów AGD APPLiA, w ostatnich latach spożycie kawy per capita wzrosło z 1,4 kg w 2015 do 3 kg w 2019. W ślad za dynamiką sprzedaży ekspresów należy się spodziewać dalszego mocnego wzrostu spożycia kawy w roku 2020 r.

Drugą ważna kategorią są odkurzacze. Sprzedaż całej grupy spadła o 12% po 3 kwartałach tego roku (r/r). Głównie za sprawą słabszych wyników odkurzaczy zwykłych z workiem lub bez. Odkurzacze bateryjne pionowe oraz roboty do odkurzania zdecydowanie dynamiczniej prezentują się na tle tych wyników – to odpowiednio wzrost +20% oraz +70 w sztukach r/r w okresie I-IX.

źródło

Skomentuj. Zadaj pytanie. Podziel się opinią :)
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments