Nowoczesna technologia bardzo mocno weszła w sprzęty AGD i bardzo dobrze. Dzięki temu mamy na prawdę ciekawe produkty na rynku, energooszczędne, inteligentne etc. Problem zaczyna się w momencie, gdy coś w takim sprzęcie się zepsuje. O ile naprawy mechaniczne nie są trudne do wykonania, o tyle jak padnie jakiś moduł czy przekaźnik to niekiedy trzeba się napocić, żeby zlokalizować usterkę.
Co by mogło ułatwić życie nam i przede wszystkim klientom, którzy wydali kupę pieniędzy na sprzęt, a tu klops? Dostęp do tzw. serwisówek. Niestety producenci nie często chcą się nimi dzielić. Może i nawet jest to zrozumiałe, bo szkoda, żeby wpadły w niepowołane ręce. Ale można by stworzyć jakiś system dla niezrzeszonych serwisów, dzięki któremu mogli by dostać informację co zrobić w przypadku konkretnej awarii. Liczę, że kiedyś coś takiego powstanie. Póki co branża szykuje coś innego, ale równie ciekawego i przede wszystkim dającego nadzieję na poprawę sytuacji serwisów AGD w Polsce.
Program doskonalenia umiejętności nowoczesnego technika AGD
Światełkiem w tunelu ma być program przygotowany przez APPLiA Polska.
Informacje o projekcie
W Polsce zawód technika napraw AGD jest zagrożony z uwagi na brak osób do zastąpienia starzejącej się kadry.
Według szacunków APPLiA Polska serwisy naprawiające w Polsce to w 90% małe i mikroprzedsiębiorstwa, które zatrudniają łącznie ok. 1,9 tys. techników AGD. Dodatkowo ok. 200 techników zatrudniają producenci AGD w swoich własnych serwisach fabrycznych. Jak wykazują badania APPLiA Polska z ostatnich lat – 80% właścicieli punktów serwisowych jako największe wyzwanie wskazuje brak odpowiednich specjalistów na rynku pracy oraz starzejącą się kadrę. Ponad 30% zatrudnionych techników ma 50 i więcej lat. Niezbędne jest podjęcie działań w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania branży napraw urządzeń.
W odpowiedzi na zdiagnozowane problemy APPLiA Polska w partnerstwie z Instytutem Rynku Elektronicznego przygotowała „Program doskonalenia umiejętności nowoczesnego technika AGD”. Projekt został najwyżej oceniony w konkursie oraz uzyskał finansowanie w ramach „Programu Edukacja” Mechanizmu Finansowego EOG na lata 2014-2021 (Komponent III).
Realizowany w latach 2020-2022 projekt ma przyczynić się do zmiany postrzegania zawodu jako nowoczesnego i wykorzystującego innowacyjne technologie. Drugim celem jest bezpośrednie wsparcie przyszłych techników AGD poprzez dostarczenie kompleksowego zbioru wiedzy z informacjami z wielu dziedzin, których znajomość jest niezbędna w tym zawodzie.
Projekt zakłada, przy wykorzystaniu doświadczenia obu partnerów projekt, opracowanie podręcznika z kursem on-line, którego zadaniem będzie ukierunkowanie oraz rozwinięcie dodatkowych umiejętności niezbędnych do rozpoczęcia wykonywania zawodu technika AGD. Pilotażowy kurs zostanie przeprowadzony we współpracy z kilkoma szkołami branż. (odpowiedzialność IRE) oraz serwisami AGD z całej Polski.
Czas trwania projektu: 2 lata – marzec 2020- marzec 2022.
Całość brzmi bardzo ciekawie i będę trzymał kciuki za powodzenie całego projektu. Rynek tego potrzebuje 🙂
Brałem udział w tym kursie, albo nowym, podobnym (bardziej prawdopodobne). Zdaje mi się nawet, że w pierwszym rzucie więc pewnie zmian jeszcze trochę będzie, sprzęt można powiedzieć że prosto z półki, zdalna diagnoza przez apki i tp, mimo to przygotowane ćwiczenia praktycznie nie miały sensu. Dostaliśmy ćwiczenia opierające się na wymienie komponentu: W tym modelu odkręć 5 śrubek z tyłu obudowy, wymień ten element, skręć z powrotem. Zero diagnozy tego co było uszkodzone, czyli chyba tak naprawdę jedyna przydatna informacja, mieszane uczucia…